Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jarní ekodílny

27. 4. 2010

 

 

JARNÍ DÍLNY v ZŠ KLAUSOVA

 
Každý den se probouzíme do veselého rána plného jarní zeleně, nasáváme vůni kvetoucích stromů a keříků, nabíráme energii z prvních vydatných paprsků slunka a vyrážíme z města užívat si jaro do přírody. Uprostřed voňavých stinných lesů plných ptačího zpěvu si to uvědomíme nejčastěji. Uvědomíme si, že čistá neporušená příroda je téměř zázrak, a že takových míst kvapem ubývá, a že by nám to nemělo být lhostejné. A protože mnohým z nás to lhostejné není, učíme se žít „ekologicky“ a předávat tuto zkušenost, tento styl života, našim dětem, našim žákům.
Nenásilným způsobem, kterým se děti nastartují na přírodě prospěšné uvažování mohou být právě takové činnostní dílny, jaké proběhly na naší škole 27.dubna 2010. Jarních dílen se účastnily všechny děti prvního stupně a vrhly se na tyto aktivity se zápalem a zaujetím. Z celkových deseti dílen si každé dítě vybralo čtyři dílny, které ho nejvíce oslovily, a které pak absolvovalo.
Děti si zde vyzkoušeli tradiční aktivity jako je třídění odpadu nebo pátrání po smyslu ochrany přírody, ale také práci s různými materiály a látkami – s recyklovaným papírem, s plasty, s textilem, s horninami nebo s vodou. V některých dílnách jsme se zaměřili na to, aby si děti sami vyzkoušely obtížnost výroby některého běžného produktu - výrobu papíru či tkaní látky. V jiných dílnách jsme testovali využití odpadových látek – z pet víček jsme tvořili pexeso, lepili jsme koláž z recyklovaného papíru a vyráběli větrník ze zbytků laťek. V dalších dílnách pak děti pracovali přímo s přírodními látkami – dělali pokusy s vodou, barvily kamínky, seznámily se s bioprodukty a ochutnávali je.      
Každý žák si tak odnesl praktickou ukázku své činnosti v dílně, umělecký výrobek nebo užitkový předmět a samozřejmě spoustu nových informací, zkušeností a dojmů. Prostřednictvím smyslového vnímání, fantazie i kreativity jsme se tedy dětem snažili rozšířit pohled na využití přírodních zdrojů a ukázat jim smysluplnost ekologického způsobu života.
Zapojení podobných aktivit do výuky a opakování takovýchto akcí podle mého výrazně přispívá k tomu, aby se šetření přírodních zdrojů, chytré využívání recyklačních technologií a zodpovědné třídění opadů stalo přirozenou součástí životního stylu dětí a mladých lidí.   
 
 
Jiřina Přikrylová, učitelka 1.stupně  ZŠ Klausova
 
 

Náhledy fotografií ze složky Jarní ekodílny