Logopedická prevence

Logopedická prevence na Klausovce

 

Logopedická prevence podporuje přirozený rozvoj komunikace u dětí, podněcuje řečové schopnosti a dovednosti adekvátně jejich věku. Nadále pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči. Preventista může být v kontaktu s klinickým logopedem a spolupracovat s ním. Cílem prevence je rozvoj komunikace u dětí. Logopedická podpora vzdělávání žáka zahrnuje individuální péči s různými metodami a formami práce. Snažíme se zábavnou a nenásilnou formou v malých skupinách maximálně 5 dětí po dobu 30 minut.
Důležitá je také spolupráce s rodiči, kteří v domácím prostředí podporují u dítěte logopedii důležitým procvičováním z logopedického sešitu.

 

Dle RVP PV
Vzdělávací cíle:

  • Rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti dětí
  • Rozvíjet komunikativní dovednosti a kultivovaný projev
  • Osvojit si některé poznatky a dovednosti, které předcházejí čtení a psaní

 

Dílčí cíle:

  • Zaměřit se na rozvoj slovní zásoby a odstranění komunikačních bariér
  • Osvojit si správné dechové a artikulační návyky
  • Zařazovat cvičení na rozvoj paměti, myšlení a fantazie
  • Cvičení na rozvoj fonematického sluchu, cvičení na rozvoj grafomotoriky

 

Konkretizované očekávané kompetence:

  • Záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • Navazovat kontakty s dospělými a s ostatními dětmi
  • Komunikovat s dospělými i s ostatními dětmi
  • Zvládat artikulační schopnosti
  • Vytvořit si správné návyky dýchání
  • Zvládat sluchovou analýzu –rozklad slov, hláska na začátku slova
  • Zvládat rytmizační činnosti
  • Mít přiměřeně bohatou slovní zásobu

 

Obsah logopedické prevence:

  • Gymnastika mluvidel
    – Tváře –výrazy obličeje, usmívat se, mračit,…procvičovat hybnosti rtů
    – Rty -stahování koutků rtů –vpravo, vlevo, rty lehce od sebe, rty u sebe,…
    – Dolní čelist –při zavřených ústech –vysunout čelist vpřed x vzad, doprava x doleva
  • Dechová cvičení
    – Foukání do různých směrů –nahoru x dolů, doleva x doprava, rovně
    – Pomalý nádech, dlouhý výdech, různá tempa dýchání
  • Artikulační cvičení
    – slova opakujeme jako ozvěnu
    – práce před logopedickým zrcadlem 
  • Sluchová cvičení
    – Rozeznávání nejrůznějších zvuků v okolí
    – Sluchové hry
  • Rozvoj fonematického sluchu
    – Rytmizace –básniček, říkadel s vytleskáváním
  • Zrakové vnímání
    – Rozdílnost v odstínech barev, přiřazování, velikost předmětů –třídění
  • Hrubá motorika
    – Pohybové hry, cvičení ve spolupráci s p.uč. z mateřské školy
  • Jemná motorika
    – Rozvoj grafomotoriky a kresby, pohyblivost prstů

kontakt

Lucie Ředinová

primární logopedický preventista

kontakt

Základní škola, Praha 13, Klausova 2450

 

tel., fax: 235 513 694

email: skola@klausovazs.cz

 

adresa:
Klausova 2450/2
155 00, Praha 5 – Stodůlky

 

 

 

 

pro učitele:

přihlášení do správy webu

přihlášení do Bakaláře